Heliga tisdagar

 För några år sen hade jag min "heliga tisdagar" dvs jag jobbade em och hade hela fm med "egentid". En period där jag var kreativ på olika sätt eller bara kunde njuta av min tid och veta att inget och ingen skulle avbryta mig. Alla andra jobbade ju i princip. Ja det var riktigt bra tisdagar och fick mig att gilla tisdagar som dag vilket däremot inte mina kollegor gjorde. De slet från morgon till kväll, först med en kollega (jag) frånvarande varje fm och sen med en massa möten tills energin tröt. Men men säg den lycka som varar för evigt, jag bytte arbetsplats inom organisationen och då blev det svårt att lösa em tid för mig och jag tillfrågades om jag kunde jobba fm istället. Jodå jag är där man mest vill ha och behöver mig... Det skulle vara "bara denna termin" och sen har det rullat på men "en tid till" osv. Det har väl inte varit en katastrof för som sagt så är jag där jag behövs.

Något som däremot visat sig nu är att min chef har åsikter om min fm tid, jag är inte delaktig i diskussioner och gör ju inte heller små uppdrag vi får på dessa möten som jag missar. Jag VET ju helt enkelt inte om att vi har uppgifter och kan inte visa upp vad jag skulle ha gjort. Det handlar om att låt oss säga nåt hittepå.... "gör en tavla till nästa gång, filma och sen diskuterar vi resultatet i grupper"....HUR ska nån veta  vad jag gjort och filmat, hur ska de förstå min tanke osv osv om jag INTE är där. Och då förstår jag ju att chefen inte "ser mig" just vad det gäller detta. Det i sin tur har nu plötsligt blivit en punkt i min lönesättning, aldrig varit så innan för då har man sett till det jag åstadkommer på fm istället. 

Nåja jag förstår budskapet till viss del men inte fullt ut. Borde jag göra nåt åt det? ja förstås men jag har inte kommit mig för ännu för jag klurar på flera olika lösningar så jag avvaktade lite till innan jag landat i mina klurigheter. 

Men hur som helst så har jag IDAG en helig tisdag igen. Ja en i månaden vill säga och den råkar infalla just idag. Vad gör jag då? Jo jag tog en morgonrunda med hundarna som lät mig sova ovanligt länge, närmare bestämt till halv sju! haha...det är länge för mig nuförtiden. Sen intog vi frukost, ja valpen och jag ... mamma tik matstrejkar en hel del för hon är i höglöp igen och då ligger koncentrationen på "när går vi ut nästa gång och spanar efter grabbar". 

Ja o nu när hundar, frukost o annan morgondoning är klar så sitter jag här och låter orden ramla ur mig på mitt ogenomtänkta vis som alltid. Och det är precis det min idag, heliga tisdag, ska handla om.... skriva och påbörja ett nytt pussel kanske. Sen det vanliga med att äta lunch och ta ut hundarna på en runda igen innan jobbet kallar. Märkvärdigare än så blir det inte men det underbara är ju att alla andra jobbar så ingen kommer ringa och vilja prata bort en stund, ingen kommer fråga om vi ska ta en fika, ingen kommer dyka upp i dörren väntat eller oväntat. Jag har min tid!!

Egentid är viktigt för mig - superviktigt. Den behöver inte innehålla något avancerat alls bara den är just egentid som jag kan göra vad jag vill med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar